Saturday, 2 September 2017

anak dara nak jadi popular??

assalamualaikum

      Dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha penyayang, dah bertahun tak update blog...tetibe tahun 2017 tergerak hati nak update sebab anak dara saya memaksa saya untuk menghantar karangan pendeknye kepada akhbar...oleh sebab dia nak  fofulerr mcm mamanye yg pernah hantar karangan kpd akhbar dulu-dulu..(nama akhbar:si kecil)....hmmm mcm2 la hai anak...mama layankan ajee...tp maafkan mama ye sayang sbb x dapat hantar kpd akhbar..mama pos kat blog yg dh bersawang ni je ye...

ok x pyh buang masa...jom baca karangan ank dara sorang ni...

p/s:ditaip sendiri olehnya.














Tajuk:Aku Sebuah Jam


    Aku ialah sebuah jam.Aku dilahirkan di kilang Pasir Mas,Kelantan Darul Naim.Aku diperbuat daripada besi yang bermutu dan aku direka menjadi sebuah jam untuk kanak-kanak dan dewasa.
    Pihak kilang memberi jenama Rolex kepada aku dan kawan –kawanku .Selesai urusan pembungkusan,aku dihantar ke sebuah kedai jam dijalan meranti pasir mas.
Pada suatu hari ,seorang lelaki datang ke kedai.Lelaki itu bernama Hazim.Dia memilih aku dan membayar kepada tuan itu.
     Aku dijaga dengan baik oleh Hazim dan semasa waktu tiba masanya aku telah berbunyi tiba masa untuk ke sekolah
     Aku terjatuh dilantai kerana kawan Hazim menjatuhkan aku. Hazim menghantar aku ke kedai untuk diperbaiki.Kemudian,Hazim pulang ke rumah untuk mencari skru yang tercabut  supaya jam itu dapat diperbaiki.Tetapi ,tuan kedai itu memberitahu Hazim bahawa beteri jam sudah tiada.
    Maka,aku ditempatkan di kedai jam itu dan aku bahagia kerana dapat berjumpa dengan kawanku itu lah riwayat aku sebagai sebuah jam.


Nur Aleesya Qaisara                  
2Berlian.
Tahun 2                      
Sk Intan Perdana, 71050
Port Dickson,N. Sembilan









Thursday, 6 November 2014

Bagaimana dengan result exam PTD?

Dukacita dimaklumkan anda TIDAK BERJAYA.

rasa hampa la juga bagi diri ini yang sedang menunggu jawatan keje kerajaan..
budak yang lepasan SPM pn dapat kojo gomen malah dpt sambung study lg ke peringkat yg lebih tinggi n dpt naik pangkat lg..berbanding yg dh ade degree bagai tp masih lg terkapai-kapai mencari hala tuju n kene fight dgn ramai graduate huhu

Adoii..maybe bukan rejeki lg untuk dapet kojo gomen nih..nasib badan..pape pon syukur Alhamdulillah dgn rejeki yg diberiNya wat masa skang..

InsyaAllah sampai mase utk diri ini..akan ade la tu tempat..

Ya Allah,permudahkan la urusan kami sekeluarga Aminn..



Saturday, 25 October 2014

sambal belimbing buluh n gulai ayam belimbing buluh..kecur liur..pergghhh

salam semua..

semalam pegi kedai runcit dekat umah nak beli lauk mentah ayam n ikan..tetiba mata ternampak kadboard bertulisan PERCUMA!oh mai..belimbing buluh diberi percuma..rezeki hari ini..wow...pantang bende2 percuma nih..sape taknak barang free kan..belimbing dlm bakul kecil tu xbanyak dah tinggal..myb dh ramai yang amik..rase cam nk amik semua,..tp takut orang pikir saya ni TAMAK HALOBA lak..nk bolot semua..so,dgn cover cun anik la plastik kecik je..sambil pilih2 belimbing yang elok,.dptla satu 15 biji yg besar2..oke la tu..hihi syukur alhamdulillah..

so,balik umah terpikir2 jugak..kemain amik belimbin tp xtahu nak masak hape..aduyai..so,search la jgk kat tenet dpt la idea..buat sambal belimbing buluh then suami nk lak makan gulai ayam..so,ingat nk masukkan je belimbing buluh yg hado nih..buat ganti ngn asam jawa..pun boleh kan...hihi

oke ni dia resepi yg saya buat semalam...

sambal belimbing buluh

bahan-bahan:
belimbing buluh
ikan goreng /ikan bilis goreng
cili padi kampung
garam secukup rasa
(of course la kene ada lesung batu okeh)




cara-cara:

-tumbuk belimbing buluh dan sejatkan jusnya (krn blimbing kn akn mengeluarkan jusnya)
-kemudian masukkan cili padi,ikan goreng/ikan bilis goreng
-lastly,perasakan dengan garam
-boleh dihidangkan..nyum nyumm

gulai ayam belimbing buluh (bukan kari okey..)

bahan-bahan:

ayam (half) potong lapan
2 sudu cili kering mesin
1/2 cawan minyak utk menumis
1 packet serbuk kari  ayam/daging
1 kotak santan
garam secukup rasa
gula/gula merah secukup rasa
belimbing buluh 7 biji
rempah empat sekawan(kulit kayu manis,bunga cengkih,buah pelaga,
bawang merah,bawang putih,halia(bahan tumbuk)

cara-cara:

-panaskan minyak,tumiskan bahan tumbuk dan rempah empat sekawan sehingga naik bau.
-masukkan cili kering mesin dan serbuk kari ayam/daging tunggu sehingga pecah minyak
-masukkan ayam yg dah dipotong kemudian tutup seketika (proses mati awas..istilah kelantan)
-kemudian,gaulkan sehingga sebati dan masukkan sedikit air serta santan..tunggu hingga mendidih seketika dan perlahankan api
-perasakan dengan garam dan gula/gula melaka
-lastly,masukkan belimbing buluh.
-siap utk dihidangkan.


mata pon dah mengantuk..saya beransur untuk beradu dulu yek..
*cuti pon dh nk abis..aduyai..bagi cuti setahun pon xcukup utk diri ini hehe
salam n selamat malam.




Tuesday, 21 October 2014

RENDANG AYAM PEMALAS

Menarik tak tajuk dia??sesuai utk org yg pemalas dan bahan tak cukup di rumah hihi

bahan utama:

ayam (half)-potong kecik-kecik
serbuk rempah rendang jenama ADABI (70sen/packet)
minyak utk menumis
gula/garam
asam jawa
santan

bahan kisar

bawang merah
bawang putih
halia

cara-cara

-panaskan minyak kemudian masukkan bahan kisar sehingga naik bau
-masukkan serbuk rempah rendang tunggu hingga naik minyak
-masukkan ayam gaul biar rata kemudian tutup periuk sekejap.
-agak-agak ayam dh empuk masukkan santan dan kacau sekejap
-siap dan boleh dihidangkan.
*sedap jgk even xcukup bahan janji kita kreatif mengolah.

 rasa mcm ayam masak hitam pon ade,ayam rondang pon ade.
ade pulut kuning mst syokk..
alhamdulillah rezeki dari Mu.



Monday, 20 October 2014

lupe password JOB MALAYSIA?

Nak cari kerja..nak cari kerja..

Semalam sy ke Jabtan Tenaga Kerja di Wisma Persekutuan..almaklumlah..dh bertahun tak buka JOB MALAYSIA tu..password nye pn dh lupe..alamat kene tukar,no phone n macam2 lg la..kan hidup berpindah randah..aduiyai..coz tu la panggilan temuduga senyap sunyi jerr..

Staff: Ye akak nak tanya ape
Sy   : ni pasal password terlupe..
Staff: isikan no ic akak atas kertas ni..
         kenapa akak tak talipon jer..senang..
sy    : (sambil mengisi)hmm alang2 sy lalu area sini sy naik la kejap..(padahal sy xterfikir pn nk talipon dulu)

3 minit selepas tu...

staff  :dh siap akak..ni nombornya nt akak tukar la no pin.
sy     ;oke,terima kasih.

p/s: perasan tak staff kerajaan ni dia x alert sgt psl penggunaan cik,encik,puan,tuan,miss,madam.
simply panggil akak,abang mcm xprofesional la..kann?

balik umah terus bukak website jobmalaysia..haaa..amik last log in oct 2010..huhu
hopefully ade la rezeki keluarga untuk government nih..Aminnn.

oke sampai di sini saje..sepatah dua kata untuk hari ini...

tetiba terasa lapar..ingat nk buat rendang ayam pemalas..tunggu ya nt sy update.. salam