salam semua..
semalam pegi kedai runcit dekat umah nak beli lauk mentah ayam n ikan..tetiba mata ternampak kadboard bertulisan PERCUMA!oh mai..belimbing buluh diberi percuma..rezeki hari ini..wow...pantang bende2 percuma nih..sape taknak barang free kan..belimbing dlm bakul kecil tu xbanyak dah tinggal..myb dh ramai yang amik..rase cam nk amik semua,..tp takut orang pikir saya ni TAMAK HALOBA lak..nk bolot semua..so,dgn cover cun anik la plastik kecik je..sambil pilih2 belimbing yang elok,.dptla satu 15 biji yg besar2..oke la tu..hihi syukur alhamdulillah..
so,balik umah terpikir2 jugak..kemain amik belimbin tp xtahu nak masak hape..aduyai..so,search la jgk kat tenet dpt la idea..buat sambal belimbing buluh then suami nk lak makan gulai ayam..so,ingat nk masukkan je belimbing buluh yg hado nih..buat ganti ngn asam jawa..pun boleh kan...hihi
oke ni dia resepi yg saya buat semalam...
sambal belimbing buluh
bahan-bahan:
belimbing buluh
ikan goreng /ikan bilis goreng
cili padi kampung
garam secukup rasa
(of course la kene ada lesung batu okeh)
cara-cara:
-tumbuk belimbing buluh dan sejatkan jusnya (krn blimbing kn akn mengeluarkan jusnya)
-kemudian masukkan cili padi,ikan goreng/ikan bilis goreng
-lastly,perasakan dengan garam
-boleh dihidangkan..nyum nyumm
gulai ayam belimbing buluh (bukan kari okey..)
bahan-bahan:
ayam (half) potong lapan
2 sudu cili kering mesin
1/2 cawan minyak utk menumis
1 packet serbuk kari ayam/daging
1 kotak santan
garam secukup rasa
gula/gula merah secukup rasa
belimbing buluh 7 biji
rempah empat sekawan(kulit kayu manis,bunga cengkih,buah pelaga,
bawang merah,bawang putih,halia(bahan tumbuk)
cara-cara:
-panaskan minyak,tumiskan bahan tumbuk dan rempah empat sekawan sehingga naik bau.
-masukkan cili kering mesin dan serbuk kari ayam/daging tunggu sehingga pecah minyak
-masukkan ayam yg dah dipotong kemudian tutup seketika (proses mati awas..istilah kelantan)
-kemudian,gaulkan sehingga sebati dan masukkan sedikit air serta santan..tunggu hingga mendidih seketika dan perlahankan api
-perasakan dengan garam dan gula/gula melaka
-lastly,masukkan belimbing buluh.
-siap utk dihidangkan.
mata pon dah mengantuk..saya beransur untuk beradu dulu yek..
*cuti pon dh nk abis..aduyai..bagi cuti setahun pon xcukup utk diri ini hehe
salam n selamat malam.



No comments:
Post a Comment
terima kasih kerana sudi komen..hehe