Thursday, 15 November 2012

10 checklist semasa menduduki peperiksaan

Entry kali ni berkait dengan exam..SPM kan tengah berlansung sekarang start dari 5 Nov until bulan Disember 2012..i pun penah rasa debaran sebelum,semasa and selepas exam..mesti adik-adik kita kat luar sana sangat tertekan sekarang ni coz bila makin banyak kita study, rasa makin banyak yang kita tak tahu and perlu tahu..betul tak??
tambah-tambah,ibu bapa kita sangat mengharap kita dapat result yang tinggi..stress tu memang stress..kang ada yang fail takot kene marah plak kan?huhu
apa-apa pun kita perlu  ada strategi semasa study supaya kita dapat apa yang kita baca kan
contohnya buat peta minda untuk mudah ingat dan buat study group.
bak kata orang study bagai nak pecah kepala huhu

pic::mr google

tapi budak-budak sekarang lain sambil2 study pun main henset
wallpaper siap gambar makwe..sambi study boleh intai makwe kot 
tak pun buat semangat untuk study..ntahla..huhu

pic::jamal(bukan nama sebenar)

10 checklist semasa menduduki exam:

1)jaga kesihatan tubuh badan..kalau boleh tidur awal

2)minta restu ibu bapa sebelum ke sekolah

3) masuk dewan exam dengan langkah kanan dan baca Bismillah

4)pastikan peralatan menulis cukup,slip exam and mykad

5)baca setiap soalan dan fahami kehendak soalan dengan jelas

6)rancang masa dengan bijak..jangan tidur dalam dewan.

7)pastikan jawapan yang ditulis adalah jelas

8)baca kata kunci dan tema soalan dengan teliti

9)jika tidak ingat,selawat pada Nabi 3kali.

10)jangan sesekali meniru macam ni:



pic::mr google

OK,GOOD LUCK SEMUA CALON SPM 2012,DO YOUR BEST.





No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi komen..hehe