Monday, 12 November 2012

semudah alif baa taa...


selain ilmu dunia kita kena juga terapkan anak-anak dengan ilmu akhirat
even umur 2 tahun pun kita perlu kenalkan anak kita dengan huruf hijaiyah sebagai permulaan.
kekadang susah juga untuk mereka menghafal..
for me,melalui kaedah sing a song is truly effective
nowdays kan dah canggih.internet dihujung jari je
bukak je youtube and bagi anak-anak kita sing along..
nanti dia akan memorize sendiri apa yang didengarnya tu
apa-apa yang kita nak ajar pada anak-anak JANGAN PAKSA mereka
biar mereka suka apa yang dilakukan 
kalau mereka tak nak dengar just hold dulu sambil2 you cari video yang mereka suka
bila mereka dah leka mereka akan layan je semua video yang kita pasang
if kita nak ajar anak melalui books kita kena pandai la cari waktu yang sesuai let say on bedtime
why bedtime?sebab masa tu anak kita dah tak ada tarikan untuk mainan,tv or some else
my child dah pandai hafal alif baa taa but dia tak berapa mengenal huruf lagi..
so,dengan buku la kita boleh tunjuk huruf-huruf tu..
sambil2 i ajar dia baca al-fathihah..alhamdulillah,now dia dah memorize sikit2..
kalu i baca dia akan sambung baca.
kalu boleh buat everynight la..just make it fun for them.




No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi komen..hehe